16 de setembre 2007

Cremallera de Núria amb el "nou" A5

Ahir vam anar al Cremallera de Núria, en el que feia un any que no hi pujava. La veritat és que pot semblar poc temps, però els canvis en aquesta línia s'estan accelerant i més que ho farà en el futur.
Per començar, a Ribes-Enllaç l'aparcament habitual el necessiten en tota la seva superfície els autocars substitutoris per al trajecte Ripoll-Ribes de Freser de renfe. La línia està tallada entre aquestes dues poblacions per renovació total de la via, que ja tocava. Aleshores, per poder garantir que alguns dels usuaris del Cremallera de Núria puguin aparcar, s'han habilitat places just al costat de les andanes de Ribes-Enllaç, en un espai antigament ocupat per una via morta de renfe.
La segona novetat que vam poder veure va ser l'automotor A5, Puigmal, reformat. La veritat és que ha quedat prou bé i de fet ja els tocava una renovació a fons degut al seu desgast. A primer cop d'ull, la principal novetat exterior és l'esquema de pintura que ara és similar la dels automotors A10 i A11 (Stadler). D'altra banda, s'han substituit les finestres en les quals es baixava tota una fulla per finestres amb una petita part abatible, si bé es poden obrir totes ja que per sort no s'ha instal·lat aire acondicionat. A canvi, les portes disposen d'un vidre que es pot baixar i per on entra l'aire i es pot treure perfectament la càmera, amb precaució, per fer fotos de l'exterior. Interiorment, la part per dur els esquís i on hi ha seients laterals també s'ha canviat, deixant només un costat per a seients abatibles i l'altra amb paperera, prestatges per les maletes i armariets per a diversos usos. Els seients són del mateix tipus que els anteriors i entapissats de la mateixa manera. Els revestiments interiors s'han canviat, ara són més clars i dóna sensació de major lluminositat. La porta entre els dos cotxes de l'automotor, antigament totalment opaca, ara disposa d'un vidre per tal de poder veure l'altre cotxe. I el vidre de darrere la cabina del conductor per poder veure la part frontal s'ha augmentat considerablement de tamany, sent també de vidre la porta d'entrada a la cabina, de manera que hi ha una visió més generosa de la part frontal del recorregut. En definitiva, una bona reforma a la qual només es troben a faltar les antigues finestres en les quals un podia treure el cap a fora.
La tercera novetat que vam poder observar van ser les obres d'avanç del túnel del Roc del Dui. La boca sud ja està totalment acabada i una de les galeries d'emergència entre el túnel i la via actual també. El ritme és frenètic i aviat s'acabarà una obra necessària però que farà que durant 1400 metres no es vegi res més que foscor. També cal destacar el camí d'accés a les obres, per on passen els camions amb les roques extretes, dotat de dos passos a nivell amb la seva corresponent senyalització lluminoso-acústica, senyalització que abans no hi era.
Un cop a Núria, vam poder gaudir de la presència de la E1 i un cotxe de viatgers a la via 3, que teòricament està allí per motius d'evacuació. A la Vall de Núria com a novetats hi ha la casa de Sant Josep totalment tancada i en obres per a la seva recuperació, fet que motiva que l'accés als serveis s'hagi de fer entrant per darrere en lloc de pel pont cobert tradicional. El telecabina de la Coma del Clot, per accedir a l'alberg, cada cop està en pitjor estat de manera que molt probablement ben aviat sigui substituit per un altre mitjà de transport.
Altre cop a Ribes de Freser, vam treure el cap a l'exposició del cremallera de Ribes-Vila, on vam poder veure la DM6 ja amb inscripcions i amb el logo de Núria. Aquesta era una de les altres novetats, veure circular la DM6, però que no vam poder acabar de disfrutar. La locomotora dièsel DM6 havia estat al cremallera de Montserrat però fa un any es va intercanviar la DM6 de Montserrrat que va anar a Núria per la D9 de Núria que va anar a Montserrat. Tampoc vam poder veure la locomotora elèctrica E4, que torna a estar a Ribes després d'un període pel cremallera montserratí.

1 comentari:

Vida quotidiana ha dit...

Casualment vaig pujar el mateix dia a nura (i també casualment vam agafar el mateix tren de baixada).

A mi també em va agradar molt el rentat de cara de l'A5. Veient els automotors sense reformar, penso que els calia una urgent neteja de cara.

El que sembla que pot ser un abans i un després és el nou túnel. Jo em pensava que era una obra més petita, però pel que he vist sembla l'obra més important de la línia des de la seva construcció. Llàstima que perdrem força paisatge amb el nou túnel :(