27 de febrer 2008

Voltant pel Metro comarcal del Bages

Aquesta tarda he aprofitat per anar a fer un voltet pel metro comarcal del Bages. El viatge l'he inciat a Barcelona on per guanyar minuts he agafat el tren de rodalies de renfe fins a Martorell; vulguis que no són uns 35 minuts en renfe versus 45 de FGC als quals en el meu cas he de sumar el desplaçament fins a Pl.Espanya. Un cop a Martorell he fet l'enllaç a FGC tranquilament i he agafat un R5 Martorell-Manresa. El tren anava molt buit en tot el trajecte, clar que també cal tenir present que eren les 4 de la tarda que no és cap gran hora punta. Amb el R5 "curt" he anat fins a Monistrol de Montserrat, creuant-me amb un R5 a la sortida de Martorell-Enllaç i amb un S4 estacionat a la via 4 d'Olesa.
A Monistrol he esperat uns curts 20 minuts amenitzats per l'arribada del Cremallera de Montserrat, que només combina per enllaçar amb els trens que van i vénen de Barcelona que es segueixen creuant a l'estació. El meu objectiu era fer una foto del creuament de R5 a Sant Vicenç de Castellet (on fins ara no hi havia mai encreuament excepte a una hora del matí) i per fer temps he anat fins a Manresa-Viladordis on he baixat del tren i he esperat un R5 a Martorell en sentit contrari que ha passat al cap de 5 minuts. Novament a Sant Vicenç-Castellgalí, el tren tot i no fer encreuament ens ha deixat a la via general (més allunyada de l'edifici de viatgers). En una darrera espera de 20 minuts més he pogut veure l'encreuament d'un R5 Martorell-Manresa i un R5 Manresa-Barcelona. Ha pujat força gent al tren, de manera que els nous metros comarcals a qui sí que han beneficiat molt és als usuaris que fan trajectes interns pels Bages o per l'Anoia. A més, a la línia del Bages els encreuaments es realitzen amb més rapidesa que a la línia Anoia, on no poden entrar dos trens simultàniament a la mateixa estació per raons de seguretat. Finalment, altres detallets que he observat és la instal·lació de càmeres i pantalles de TV per als maquinistes d'un estil similar a les de renfe (més petites això sí), per poder veure els viatgers en estacions en corba ja que ara els trens van en agent únic. Això en concret ho he vist a Castellbell i El Vilar, Sant Vicenç-Castellgalí i Manresa-Viladordis.

24 de febrer 2008

Primer viatge en AVE Barcelona-Lleida

Ahir vam fer per primera vegada el trajecte en AVE de Barcelona a Lleida. Una experiència que tenia moltes ganes de realitzar després de tants anys d'esperar-lo.
El viatge va començar a Terrassa on volia que em donessin un bitllet combinat rodalies+AVE, que et permet viatjar gratuïtament en tren de rodalies fins a Sants. Com que ni a la màquina autovenda me'n vaig sortir ni a la taquilla tampoc sabien com fer-ho, ens van acabar donant una devolució exprés i llestos. Durant el trajecte a Sants vam comprovar com la nova estació de Terrassa Est ja està pràcticament enllestida i ben aviat entrarà en servei.

Un cop a Sants, i després d'esmorzar una mica, ens dirigim cap al control general d'accés a la zona AVE on per deixar-te passar et miren si duus efectivament un bitllet per a l'AVE i després has de passar l'equipatge i bosses de mà per un escàner de rajos X. Un cop a l'interior de la zona AVE destaca la gran quantitat de bancs que hi ha i unes pantalles on hi ha posada la televisió, amb volum i tot. Crec que en aquest cas hi havia posada alguna cosa d'esports. Fem una mica de cua per passar el segon control d'accés, en aquest cas per baixar ja a l'andana de la via 3 on agafaríem l'AVE 3102 amb destinació Madrid Puerta de Atocha amb un temps de viatge de 3:23. Un cop a baix, aprofito per fer fotos sense que ningú em digui res (cosa estranya però lògica sent el quart dia de servei) on destaquen les agulles bretelle entre les vies 2-3 i 4-5 i dues composicions del Talgo XXI d'adif estacionades al final de la via 4. També hi ha molts Siemens 103 per l'estació.

Ens acomodem al cotxe 7 i a les 9:59 el tren comença a moure's. La suavitat i el silenci amb el que ho fa és el que més destaca. Per megafonia se'ns dóna la benvinguda i ens dirigim cap al famós i polèmic túnel de Bellvitge on en alguns punts encara es veuen operaris que estan finalitzant les sortides d'emergència i ventilació. Anem guanyant velocitat mica en mica i passem pel Prat de Llobregat on es veuen les andanes ja finalitzades i il·luminades, de decoració molt similar a les de l'estació de rodalies. De moment els trens no s'aturen a El Prat de Llobregat ja que l'exterior de l'estació encara està per finalitzar. Seguim el trajecte ja per l'exterior en paral·lel al ramal de mercaderies de Can Tunis a uns 200 km/h, guanyant mica en mica velocitat. A partir de Martorell el tren ja passa de 250 km/h però no és fins passat Vilafranca del Penedès que arriba a pràcticament 300 (299 km/h) segons els indicadors del Velaro. A les 10:32 ja som a Camp de Tarragona; el tren arriba 2 minuts abans de l'hora prevista. A les 10:36 sortim de nou i en aquest cas sí que assolim els 300 km/h durant el trajecte. També aprofitem per recórrer el tren, amb l'esperança de poder veure la cabina si bé com era d'esperar el vidre estava opac, tant el de la cabina de davant com la de darrera. A les 10:59 arribem a Lleida Pirineus, també uns minuts abans de l'hora prevista. El viatge ha estat molt fugaç però còmode anant en classe turista on hi ha espai de sobres per poder estirar les cames i estar de manera confortable.

A la tarda, a les 15:38 arriba l'AVE 3133 procedent de Madrid a la via 1 de Lleida Pirineus i embarquem al cotxe número 6 en aquest cas, que té una ocupació força elevada, més que a l'anada. Durant el trajecte de tornada, intentem de nou tenir la visió de la cabina però novament porten el vidre opac en tots dos casos. Vam preguntar al supervisor del tren però no podia fer-hi res ja que es veu que els maquinistes i la tripulació no es comuniquen i que són com dos móns totalment diferents. Així que ja es veu a venir que mai tindrem el vidre transparent a no ser que ens fem amics del maquinista abans... Durant el trajecte arribem a una punta de 301 km/h i en un tres i no res ja som a Camp de Tarragona, on arribem amb algun minut d'avançament. Sortim a les 16:13 cap a Barcelona assolint els 300 km/h durant bona part del trajecte. És curiós passar pel túnel urbà de Vilafranca a aquesta altíssima velocitat. A partir de Sant Sadurní d'Anoia el tren comença a reduir molt paulatinament la velocitat anat a uns 200 km/h fins el viaducte de Sant Boi, on afluixa encara més per circular a uns 80-100 km/h entre El Prat i Sants. Arribem a la via 5 de l'estació barcelonina amb molts minuts d'avançament (ben bé uns 7) però és que dóna la sensació que els horaris estan bastant inflats, tot i que s'entén que no se la vulguin jugar d'entrada. Faig algunes fotos més per les andanes de l'AVE sense cap problema i anem a agafar el rodalies novament cap a Terrassa, altre cop amb una devolució exprés.

22 de febrer 2008

Montcada Ripollet i bitllets AVE a Sants

Avui he fet una petita escapada a l'estació de Montcada Ripollet, per desintoxicar una mica d'alta velocitat. Feia temps que tenia ganes de passar per aquella estació que trobo que encara guarda un cert regust de línia antiga (potser perquè part de la catenària és d'abans de la guerra civil com diuen últimament...). L'estació està "igual que sempre" i avui hi havia moviment ja que a la via 4 (via morta d'apartat) estaven carregant diversos vagons amb travesses de formigó per renovar la via. M'agradaria veure aquest tren, a saber amb quina locomotora va, tot i que per anar bé hauria de ser de dia, cosa que dubto que sigui possible.
En un altre ordre de coses, avui he passat per l'estació de Sants per imprimir els bitllets del què serà el meu primer viatge en tren d'alta velocitat des de Barcelona. El viatge serà curt, de poc més d'una hora, per anar fins a Lleida i tornar. La veritat és que les noves màquines de check-in que han posat van prou bé, introdueixes el localitzador que et donen quan els compres per internet i llestos. Teòricament amb la targeta de crèdit amb la que has pagat també funciona però no me n'he sortit. Per cert, que un fotògraf de La Vanguardia m'ha demanat molt amablement si em feia res que em fes una foto comprant els bitllets... així que si surt una foto meva al diari no us sorprengueu!!

20 de febrer 2008

20/02/2008 Dia històric arribada LAV a Barcelona

Avui 20 de febrer de 2008 és un dia històric per Catalunya. Per fi, després de no poc problemes i retards i d'estar tots ja mig "partíos y doblaos" el tren d'alta velocitat entre Barcelona i Madrid s'ha posat en servei, amb l'entrada en funcionament comercial del tram Camp de Tarragona-Barcelona Sants.

Per això, aprofitant que tenia la tarda lliure, he inciat la meva ruta a l'estació de Sants on ara sí està ben ple de Velaros per totes les vies. El més ben situat era un de la via 6, en concret el 103-017 que tothom fotografiava fins i tot amb telèfons mòbils. Tothom volia tenir un record d'una jornada tan especial.

De l'estació de Sants me n'he anat en rodalies cap a Sant Sadurní d'Anoia, on volia fer fotos d'un AVE 103 passant pel viaducte de L'Avernó. És la foto que il·lustra aquest bloc i que correspon a l'AVE 3162 que sortia a les 16:00 de Sants i ha passat pel viaducte a les 16:16 (!).

De Sant Sadurní he anat cap a Castellbisbal on he esperat l'AVE 3151 que venia directe de Madrid i ha passat a les 17:15, estant prevista la seva arribada a Barcelona a les 17:38; probablement deu haver arribat avançat.

Finalment i com a propina, he tingut el temps just per caçar el darrer AVE, el 3170 Barcelona-Madrid directe a El Papiol. En aquest cas el tren ha passat per allí a les 17:40, deu minuts després de sortir de Barcelona.

En fi, dia històric sens dubte en el qual la meteorologia no ha acabat d'acompanyar gaire, si bé ara cal que el tren arribi a França i connecti amb la xarxa d'ample internacional, trencant-se per fi l'aïllament ferroviari que encara tenim. Esperem que el 2012 per fi podem dir que "això està acabat".

18 de febrer 2008

125 anys ferrocarril a Valls

Avui 17 de febrer s'ha celebrat els 125 anys de l'arribada del ferrocarril a la ciutat de Valls. La veritat és que la celebració ha estat molt lluïda i durant tot el cap de setmana s'han anat realitzant actes, s'ha viscut molt intensament. Tant dissabte com diumenge a la sala Kursaal s'ha fet una trobada de mòduls de la Federació Catalana, tant d'escala H0 convencional, com d'H0 digital i de N.
Però el plat fort era el diumenge 17, en el qual hi havia programat com a acte principal l'arribada de dos trens de vapor a l'estació de Valls a les 12 del migdia; per una banda la Garrafeta vindria des de Salomó i per l'altra la Mataró ho faria des de La Plana Picamoixons. Quan hem arribat a l'estació, hi havia les dues Ye-Ye's de Lleida estacionades, que havien remolcat la Garrafeta des de Lleida. I a les 12 del migdia i de manera totalment coordinada han entrat simultàniament els dos trens previstos, la Garrafeta per la via 3 i la Mataró per la via 2. Molta gent ha assistit a l'acte i s'ha realitzat una festa popular amb la presència de les dues colles castelleres de Valls, els gegants i els trabucaires. A més, també s'ha descobert una placa commemorativa.

Posteriorment, s'han realitzat algunes maniobres tant per part de les dues Ye-Ye's que s'han acabat col·locant al capdavant de la composició de la Garrafeta i els cotxes 5000 de Lleida per un costat i una 269 que ha vingut des de Picamoixons i que s'ha acoblat davant de la Mataró. Tot plegat ha estat un acte ben organitzat i en el qual molta gent hem pogut gaudir de nou de trens històrics de vapor, cosa que darrerament semblava que a renfe/adif no els feia gaire gràcia veure.

12 de febrer 2008

Primer dia laborable metros comarcals

Ahir, primer dilluns dels metros comarcals, vaig anar a estrenar-los. En primer lloc un cop vaig plegar de la feina vaig passar per Sants per veure si hi caçava algun Velaro o bé el "pato" experimental d'adif, anomenat Sèneca. Desgraciadament a les vies d'ample UIC només hi havia el Talgo BT (o XXI) però a la via 9 de Sants hi havia el talgo a Lorca, quan habitualment surt de la via 11, ja que per accedir-hi es passa pels "controls de seguretat".
De Sants vaig anar a Martorell en renfe, on vaig canviar de tren a tota velocitat i sense saber ben bé on anar a fer fotos per agafar un R6 Barcelona-Igualada. La meva primera idea era anar a Capellades per fer fotos dels nous encreuaments que s'hi realitzen però vaig pensar que era molt just (la llum a la tarda dura poc...). Així doncs, finalment vaig baixar a Masquefa on ara ja de manera normal i habitual es realitzen encreuaments un cop cada hora entre un R6 Barcelona-Igualada i un R6 Igualada-Martorell. Especifico els trajectes dels trens ja que no sé perquè no s'han recuperat les nomenclatures R50 i R60 per als metros comarcals, que crec que clarificarien les coses als usuaris.

Després d'una curta espera de 20 minuts vaig agafar un R6 Igualada-Barcelona amb el qual vaig tornar a baixar a Martorell-Central. Durant el trajecte vam creuar amb un R6 Martorell-Igualada a Sant Esteve Sesrovires, el qual vam haver d'esperar una bona estona. Comentar que el maquinista tanca portes quan el tren amb el que ha de creuar és a punt d'entrar a l'estació per així un cop es canviin les agulles (que ho fan bastant ràpidament) poder sortir de seguida. De fet, ara els trens s'encreuen durant la major part del dia tant a Sant Esteve com a Masquefa, Piera, Capellades i Vilanova del Camí si bé no en totes les ocasions es realitzen encreuaments. En tots els casos, primer entra a l'estació el tren procedent d'Igualada de manera que el que ve de Martorell/Barcelona sovint s'ha d'esperar fora de l'estació una estona. No cal dir que ahir se sentien comentaris al tren respecte l'increment de temps de viatge per als R5 i R6 i que si es podria haver fet d'una altra manera... suposo que tot no pot ser o més velocitat o més freqüència, a no ser que s'ampliessin notablement les instal·lacions actuals.

A Martorell-Central, un cop vaig baixar del R6 Igualada-Barcelona, va arribar ben aviat un R5 Manresa-Martorell, que va ser el primer tren que vaig veure entrant a la cua de maniobres de Martorell-Central i que de fet ahir per primer cop s'utilitzava en servei habitual tal com il·lustra la foto del bloc. De Martorell-Central en un R5 vaig anar fins a Can Ros, parant a totes les estacions excepte Martorell-Vila. A Can Ros vaig fer algunes fotos, on volia captar tant els R5 i R6 que ara hi paren com els S33 que ara també circulen durant tot el dia. De Can Ros vaig anar a Sant Vicenç dels Horts, on esperaria el tren Autometro pujant de buit del Port cap a la Seat, si bé ja eren vora tres quarts de 7 de la tarda i la claror ja no deixava fer fotos; vaig fer un vídeo que properament pujaré al youtube. De regal, just 5 minuts abans que passés l'Autometro va passar el tren de potassa cap al port a tota velocitat, així que ja veieu que es concentra en unes hores molt concretes el moviment de trens de mercaderies.

La darrera etapa del viatge seria Sant Vicenç del Horts-Olesa, si bé vaig fer una parada a Pallejà ja que vaig agafar un S8 servit per la 211.01 i volia fer-li una foto a la nova estació subterrània. Comentar que amb el R5 Barcelona-Manresa que vaig agafar a Pallejà (fins ara això no era possible), vam creuar amb el tren saler de la Solvay sortint d'Enllaç, així com també amb un S4 Olesa-Barcelona. Tot plegat va fer que arribessim amb 5 minuts de retard a Olesa i no pugués fer la foto del nou R5 Manresa-Martorell, que ja sortia, en aquesta estació que creua dinàmicament amb amb el R5 Barcelona-Manresa al tram de doble via entre Olesa i la KAO. S'hi haurà de tornar a anar!

10 de febrer 2008

Caçant Velaros, alguns en proves Tgn-Bcn

Avui hem anat a caçar trens d'alta velocitat. Feia temps que ho parlàvem i finalment aquest diumenge ens hem decidit anar-hi. La trobada l'hem iniciat a Martorell, on hem aprofitat per agafar horaris dels recent estrenats metros comarcals del Bages i de l'Anoia. Amb el cotxe hem anat després cap al primer punt de cacera a la LAV, al viaducte de Vinaixa. Tot i que ja hi havia estat, hem canviat de perspectiva, podent caçar trens amb el sol una mica més a favor; durant l'estona que hi hem estat han passat dos Alvia de la sèrie 120 i un AVE de la sèrie 103. A més, per la línia convencional ha passat un mercant, tot i ser diumenge. De Vinaixa hem intentat sense fortuna anar a fer fotos molt a prop de Vilaverd però després de perdre'ns i maniobrar pels carrerons del poble hem desistit i hem anat a petar al ferroport de Camp de Tarragona.

A Camp de Tarragona hem pogut veure l'Altaria Triana fent parada a la via 8, el qual hem pogut fotografiar amb calma i sense cap VJ incordiant, òbviament des de fora de les instal·lacions d'adif.

Ja a la tarda, hem provat sort al costat de la base de manteniment-PAET de Vilafranca, on preteníem caçar un AVE en proves. I sí, hem tingut sort i hem pogut veure un Siemens passant direcció sud a velocitat moderada. La darrera etapa de la cacera ha estat a Martorell, en concret al pont de Santa Llúcia, per on abans hi passaven els trens de FGC per un magnífic pont metàl·lic i ara hi passen els trens d'alta velocitat per un pont de formigó, tal com podeu veure a la foto del bloc. Des de l'altra banda del riu Llobregat hem esperat el mateix tren que havíem vist anant cap a Barcelona que passés, però just quan ja plegàvem veles i estàvem al pitjor lloc possible ha passat... decepció per al darrer tren però satisfacció per haver pogut caçar trens al tram en proves de Camp de Tarragona a Barcelona.

Esperem que la setmana vinent la "Maleni" ja fixi d'una vegada per totes la data de posada en servei comercial de l'AVE, que s'especula que serà el 19, el 21 o el 22 de febrer.

Si voleu recordar com era el pont metàl·lic de Santa Llúcia, que ocupava exactament el mateix lloc que l'actual de la LAV mireu aquesta foto: https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEjQjTBsQ4PemnpdAjEjvcKLeYPId7we6Uz4PsMkXJOIpTEoJJTi0b0Bwr9LCjRfHoFHba_q71ahO6E_FfdGgI1TbpblFzou0B2qrFfVVMHXR9em0SvLydaouRwtROQBWRTM-289LQ/s1600-h/P8100038.jpg

06 de febrer 2008

Talgo XXI a Sants: un tren que ha fet història

Avui he passat un momentet per Sants per fer la foto que ha aparegut a tots els medis informatius aquests dies. I és que no és per menys, es tracta del primer tren que arriba a Barcelona per la línia d'ample UIC. És el Talgo XXI, en concret la composició 355-002 d'adif que ostenta el rècord de velocitat en tracció dièsel. Durant aquesta setmana aquest tren auscultador farà proves per les vies de l'estació de Sants i la setmana que ve probablement ja es puguin fer proves amb trens elèctrics. Potser per fi podrem veure un Velaro per Barcelona... Ara també falta per saber quina serà la data oficial de posada en servei comercial de la línia, cosa que encara està a l'aire a hores d'ara.

04 de febrer 2008

Gornal recuperada, Bellvitge finalitzant obres

Avui he anat a Gornal, una estació a la qual des de l'octubre no es podia anar ja que estava tancada degut al desastre de les obres de la LAV. Dissabte passat, 2 de febrer, es va posar novament en servei el tram d'EuropaFira a L'Hospitalet-Av.Carrilet i dissabte que ve, dia 9, s'iniciarà el servei dels metros comarcals, reorganitzant-se completament la circulació de tots els trens a la línia Llobregat-Anoia. De fet, els R5 i R6 pararan a totes les estacions entre Barcelona i Martorell, excepte Colònia Güell, Santa Coloma de Cervelló i Martorell-Vila. A canvi, hi haurà trens cada 6 minuts entre Martorell i Barcelona i cada 20 minuts als ramals d'Igualada i Manresa. Tota una revolució que farà que per fi el metro del Baix Llobregat es pugui considerar com a tal.
Un cop vista l'estació de Gornal, que per cert ja ha estat totalment adaptada a PMR amb ascensors aprofitant el tall, he anat a Bellvitge però passant per la famosa passarel·la des de la qual es veu que el túnel de la LAV ja està acabat amb la via col·locada, a falta només de posar una bòveda per finalitzar-lo. A l'estació de Bellvitge he vist passar diversos trens i després amb una doble de 451 he anat cap a Montcada i Reixac, passant per Sants. Per poc no enganxo el Talgo XXI d'adif que es veu que poc minuts abans de les 5 per fi ha trepitjat les vies de Sants. Sembla que per fi l'AVE és a tocar!! A Montcada i Reixac he aprofitat les darreres llums del dia per fotografiar el talgo Mare Nostrum que ha passat a tota velocitat direcció Montpellier.

02 de febrer 2008

Dia de Carnestoltes a Terrassa-Est

Avui, dissabte de Carnestoltes, he fet una ràpida visita a les obres de la nova estació de Terrassa Est-Passeig del Camp (no sé com s'acabarà dient oficialment al final). L'estació ja està molt avançada, amb les andanes pràcticament enllestides, escales mecàniques i escales col·locades, amb l'edifici de viatgers ja bastant acabat. També s'estan canviant els suports de la catenària i es col·loquen lligats a uns pòrtics, per adaptar-los a la nova configuració amb les dues andanes laterals. L'antic petit pont existent ja ha estat reposat si bé no és transitable encara. La veritat és que no m'acaba de fer el pes la nova estació ja que els murs laterals trobo que donen sensació de cosa molt tancada i segurament hauria estat millor fer talús vegetal, per evitar entre altres els grafitis que ja abans de posar en servei la instal·lació proliferen per les parets. En fi, esperem que quan estigui en servei el manteniment sigui l'adequat i els murs estiguin nets.

30 de gener 2008

Caçant Civies al Baix Maresme

Feia temps que volia anar a caçar trens Civia entre Mataró i Barcelona, donat que ara ja n'hi ha molts en servei i estan tots a la línia R1, excepte els de la línia R10 que van a l'Aeroport. El cas és que des que es van posar en funcionament els dos primers Civia que no anava a caçar-los per la zona i avui he aprofitat, fent fotos de Civies a estacions on encara no els tenia agafats, com són les estacions de Premià de Mar, Cabrera de Mar-Vilassar de Mar, Ocata i El Masnou. M'ha quedat pendent Montgat-Nord, ja que el sol ja era excessivament baix (de fet durant tota la tarda era complicat fer fotos mirant direcció Barcelona) i a més he agafat un tren a El Masnou que era directe fins a Badalona... és el què té la renfe, que quan agafes un tren de rodalies no saps ben bé a quines estacions para i a quines no. La propera etapa serà anar a fer fotos més amunt de Mataró, per Llavaneres, Caldetes, Arenys, Canet, Sant Pol o Calella i fins i tot fins a Blanes... no sé si és habitual però el primer Civia que he agafat acabava el seu recorregut al primer poble de la Costa Brava.
A la foto un Civia de 463+464 a Ocata, al bellmig d'El Masnou. No sé perquè m'imaginava tota l'estona la línia actual sent substituida per un tramvia modern. Potser un cop desviada la línia general per l'interior seria una bona solució per permeabilitzar la zona, evidentment un cop la N-II també estigués fora del tot. D'altra banda, perdre el recorregut de la primera línia ferroviària de la Península seria molt trist...

28 de gener 2008

Per les obres de doble via Olesa-Abrera-Martorell

Avui he anat a fer una passejadeta per les obres de duplicació de via entre Olesa i Martorell, que d'alguna manera podríem dir que és la darrera gran obra que s'està executant de moment a la línia Llobregat-Anoia i que resta per finalitzar. Ara per ara, s'està treballant amb gran intensitat al tram entre Abrera i Martorell, on s'estava instal·lant catenària a la nova via 1 que ja té la via totalment renovada o bé col·locada, segons el tram. El proper 2 de febrer es tallarà la línia entre Olesa i Martorell, de manera que molt possiblement es connecti la nova via 1 i els trens passin a circular per aquella via... possiblement a Abrera també es modifiqui la disposició de vies pel costat Martorell, si bé està per veure realment què faran.
Entre Abrera i Olesa la cosa està més parada, si bé la nova via 2 ja està totalment col·locada a l'espera de connectar-se pel costat Abrera. El què sí que falta per instal·lar-hi és la catenària i fins i tot els pals al pont sobre el riu Llobregat... però vaja, a tot plegat ja se li comença a veure el final.

A la foto una 213 al costat de la locomotora 1000 de TECSA a la trinxera propera al pas sota l'autovia A-2, en un punt on s'ha construit un pont nou substituint-ne a un d'existent per donar servei a un camí rural.

26 de gener 2008

Rambla d'Ègara arrasada

La Rambla d'Ègara de Terrassa, tallada des del passat dimecres 9 de gener per les obres de perllongament dels FGC presentava aquest desconegut aspecte ahir divendres. Ja s'han retirat els arbres, mobiliari urbà i enllumenat per poder dur a terme les obres de connexió del túnel actual amb el nou. Realment, la sensació que dóna és que la Rambla és molt més ampla sense obstacles pel mig.

21 de gener 2008

El meu primer viatge en Alvia: Barcelona-Lleida

Avui per motius laborals he realitzat el meu primer viatge en Alvia, en el trajecte Barcelona-Lleida i Lleida-Barcelona. Hem agafat el tren a la via 11 de Barcelona-Sants després d'haver de passar per el control de "seguretat" que tenen muntat a l'accés a aquella andana. El tren, el 120-009, ha arribat a les 9:20, tenint prevista la seva sortida a les 9:30. Anàvem en classe turista, al cotxe número 3. És curiós el fet que la porta d'accés en lloc d'estar a un dels extrems del cotxe està al mig, provocant una certa desorientació en el desplaçament per dins el tren. El tren interiorment és com qualsevol dels de grans línies més nous, amb seients prou còmodes en disposició 2+2 orientats en el sentit de la marxa excepte els primers, que formen un grup de 4 amb tauleta al mig. Destacar que l'obertura de portes que separa els departaments de les plataformes teòricament es realitza automàticament, però tothom sempre havia d'acabar posant la mà sobre el sensor del sotre perquè s'obrís.
Retornant al viatge en sí, hem sortit amb 7 minuts de retard de Barcelona-Sants i hem circulat a bona velocitat cap al sud, arribant a l'intercanviador d'ample de Roda de Barà cap a les 10:20. El tren afluixa la velocitat i canvia l'ample de via sense arribar ni tan sols a parar-se del tot, en una transició força suau. Quina diferència dels Talgo remolcats que necessiten 20 minuts per a realitzar la mateixa operació! Ja per la LAV he recorregut per primer cop el tram entre Roda i Camp de Tarragona, on hi havia diversos AVE sèrie 103 estacionats, arribant a Lleida-Pirineus puntualment minuts abans de les 11, uns 5 minuts abans de l'hora oficial.

Un cop finalitzada la reunió hem tornat a l'estació de Lleida-Pirineus per agafar l'Alvia de les 14:35 que ha arribat a la via 1 de l'estació tres minuts abans. Durant el viatge de tornada destacar dos fets: l'encreuament a l'estació de Camp de Tarragona amb un Avant de la sèrie 104 en proves que venia del costat Barcelona per la via general a tota velocitat i que es dirigia cap a Lleida i el pas per l'estació de Sant Vicenç de Calders "a contravia" és a dir circulant per l'estació direcció Barcelona per la via 1. L'arribada a Sants s'ha fet per la via 12 a l'hora prevista.

Durant la tornada a Terrassa destacar que les obres de la nova estació de Terrassa Est-Passeig del Camp estan molt avançades, amb les andanes ja pràcticament finalitzades i escales mecàniques ja instal·lades. Ben aviat tindrem estació nova de renfe a Terrassa... no m'estranyaria gens que fos abans del 9-M.

19 de gener 2008

Post 150: caçant prop de Can Tunis

Avui al migdia he fet una petita escapadeta a la Zona Franca, en concret a la línia principal de Vilanova a la zona compresa entre la corba de Can Tunis i el pont sobre el riu Llobregat ja a El Prat de Llobregat. He aprofitat per observar les obres de la LAV en aquell tram, que de fet és l'únic a l'aire lliure entre Sant Boi i Barcelona ja que la resta és soterrat. Sens dubte, el punt on he estat serà el més proper a Barcelona per caçar trens d'alta velocitat, suposem que a partir del 28 de febrer. Les vies a la zona on jo he pogut observar estan ja col·locades i la catenària arriba fins a la corba de Can Tunis, en totes dues vies. Durant l'estona que he estat allà, en un entorn industrial d'aquells que maregen per les olors que desprenen, he pogut enxampar un Alvia, diversos trens Civia, 451, 447, trens de mitjana distància i el Talgo a Lorca.

16 de gener 2008

La Floresta obres nou enclavament... i la catenària?

A La Floresta s'estan instal·lant nous senyals lluminosos per dur a terme la modificació de l'enclavament després d'instal·lar els nous canvis d'agulles a l'interior del túnel el passat mes de juliol. Des d'aleshores aparentment no s'havia realitzat res més i de fet els trens primer hi passaven a 30 km/h però posteriorment es va eliminar la limitació. El què és curiós és que es modifica l'enclavament però en canvi encara no hi ha instal·lada la catenària que permeti passar els trens d'una via a una altra. Suposem que la col·locació de la catenària també deu ser imminent.
En un altre ordre de coses, comentar que l'estació de La Floresta és una de les que molta gent està acostumada a posar-se en perill per tal de no pagar bitllet, creuant les vies a nivell pel punt on és el noi a la foto. Tot i ser totalment antiestètic potser seria convenient posar alguna mena de reixat entre vies (tipus el que hi ha a l'estació de El Palau per exemple) per evitar la temptació a la gent, si bé potser al ser l'estació en corba això no és possible... si algun dia passa alguna cosa greu per desgràcia ja em vec els familiars de l'individu en qüestió posant una denúncia a FGC, que en aquest país solen passar aquesta mena d'absurditats de culpar a qui no té culpa i exculpar qui realment ha infringit totalment les normes.

13 de gener 2008

Vilanova del Camí, Igualada, Seat i Abrera

Ahir vaig anar a fer una petita ruta per veure els canvis més recents de la línia Llobregat-Anoia que encara tenia pendents. Vaig començar per Vilanova del Camí, baixador que s'ha convertit a estació passant d'una via a dues amb andana central amb accés des de la passarel·la de vianants ja existent per una escala i un ascensor. La veritat és que tot plegat està irreconeixible i ha quedat prou bé, amb un bon tros de via doble i l'andana desplaçada direcció Igualada. A destacar també que tots els canvis d'agulles instal·lats són amb el cor mòbil, per permetre als trens passar a velocitats més altes. De moment tots els trens circulen únicament per la via 1, però quan entri en servei el metro comarcal de l'Anoia amb la línia ja anunciada a l'estació de R60 serà punt d'obligat encreuament de trens.
Després de Vilanova del Camí vaig anar a Igualada, a fer fotos del pas a nivell al qual recentment van introduir canvis per tal que no estigui tancat tanta estona, ara que passaran trens cada 20 minuts. De tota manera, a Vilanova del Camí i Igualada estan fent una mena de pressió "político-ciutadana" contra el tren i l'augment de freqüències perquè diuen que provocarà moltes cues... volen, com no, soterrament o bé posar l'estació encara més lluny del centre d'Igualada. Ja a finals dels 70 es va treure el tren del centre posant l'estació a una punta de la ciutat i ara encara la volen més lluny. Si fos per mi els deixaria sense tren si tant es queixen i que l'hagin d'agafar a Vilanova del Camí, que total ja gairebé és això avui dia.

El tercer punt que vaig anar a veure va ser el ramal de la Seat de FGC que ja està totalment acabat i on diuen que el proper 18 de gener entraran en funcionament els trens de mercaderies entre la Seat i el port. De moment tenien tota una llarga filera de vagons portacotxes situada a l'interior de la factoria d'automòbils. Tinc ganes de veure una composició de mercaderies deixant la línia d'Igualada i baixant per la forta rampa cap a la Seat... a veure si tenim sort.

Finalment, vaig anar a una zona propera a Abrera pel costat Martorell per veure les obres de doble via. La via original s'està renovant tota mentre que els trens circulen per la nova via 2, fent el famós "zig-zag" a l'entrada d'Abrera. Dóna la impressió que aquestes obres podran estar acabades bastant aviat, així com la doble via fins a Olesa.

11 de gener 2008

Rambla tallada per obres del "metro de Terrassa"

El dimecres 9 de gener de 2008 van tallar al trànsit la Rambla d'Ègara de Terrassa, una de les artèries principals de la ciutat per donar pas a les obres de perllongament dels Ferrocarrils de la Generalitat a la ciutat. Finalment les obres es palpen en el dia a dia, afectant un dels llocs més importants de Terrassa, ja que de fet des de 2003 que s'estan movent terres a la futura estació de Vallparadís (amb no poques dificultats donades les restes arqueològiques que s'hi van trobant) i a la de Can Roca. Des de fa poc també s'està excavant el forat a l'estació del Nord, on es podrà enllaçar amb renfe.
De moment, s'ha desviat el trànsit pels carrers paral·lels a la Rambla (Arquímedes i Galileu) creant un carril de circulació i un carril bus-taxi, amb molt bon criteri donant així prioritat al transport públic. A la zona d'obres, on el què es farà es connectar la cua de maniobres actual amb el nou túnel fet amb tuneladora, de moment s'està netejant tot d'obstacles i col·locant una tanca que envolti el perímetre. A la tanca, com podeu veure a la foto del bloc, s'hi estan posant fotos històriques del tren quan anava per la superfície així com fotomuntatges de les futures estacions del què ja es denomina el "metro de Terrassa".

09 de gener 2008

Fent fotos a Castefa neng!

En el meu segon dia fotogràfic de 2008, he anat a la terra del ja per sort passat de moda "neng de Castefa" per caçar trens, amb l'objectiu bàsic de pescar trens Alvia que són els que aviat despareixeran d'aquesta línia. També he aprofitat per veure les dues locomotores "de rescat" estacionades a la via 3, que són la 252.057, que més atrotinada no pot estar..., i la 311.122 que anava preparada amb enganxalls automàtics tipus "scharfenberg" per poder remolcar unitats de tren. Per arribar a Castelldefels he anat en tren des de Passeig de Gràcia, veient les obres de la LAV per la zona de Can Tunis, on la catenària de la via 1 (la que ve a Barcelona) arriba ja a la corba de Can Tunis. A Bellvitge el túnel sembla que ja està força acabat, excepte justament en el tram de l'entorn de l'estació.
L'arribada a Castelldefels (anava en un R2 Granollers-Castelldefels) l'hem feta per la via 2 en lloc de per la via 4, estacionant-se doncs el tren a la via general per a realitzar la inversió de marxa... realment curiós, però sembla que la cosa es repeteix amb freqüència ja que ho he vist 2 cops més. Durant l'estona que he estat a l'estació a més de caçar els Alvia, he pogut veure el Talgo a Lorca, el Mare Nostrum, dos Euromed, un Arco i diversos trens de mitjana distància, a més òbviament dels habituals de rodalies.

06 de gener 2008

Primeres fotos 2008: tren de vapor de Reis a Abrera

Avui, 5 de gener, he fet la meva primera sortida fotogràfico-ferroviària de 2008, que com ja va essent tradicional ha estat per veure el tren de Reis. En aquest cas, el tren de vapor de Reis que ha dut Ses Majestats fins a Abrera. Per desgràcia a Olesa, el que vindria ser el meu segon poble, des de fa dos anys que no arriben en tren de vapor tot i que sembla que l'enyoren ja que a la cavalcada justament des de fa dos anys posen una mena de tren de vapor de cartró que reparteix carbó als nens... Per sort a Abrera segueixen optant pel mitjà de transport més màgic per arribar-hi, i que duri molts anys!
La ruta ha començat a l'estació d'Olesa on he agafat un R5 fins a Abrera, conduït per un amic. Només arribar a l'estació, l'andana de la via 2 estava ja plena de gom a gom esperant el tren reial. Jo me n'he anat a l'altra andana, on he trobat una colla d'amics que venien a fer el mateix que jo. A les 6 i poc entrava a Abrera (després de fer la "ziga-zaga" de la que parlava anteriorment en una altra entrada del bloc) el tren de vapor, encapçalat per la Monistrol 209 i una llarga composició de 5 cotxes de fusta (!). A les 18:20 ha passat el tren regular cap a Manresa i poc després s'han realitzat les maniobres per a col·locar la locomotora a l'altre cap i poder tornar cap al dipòsit de Martorell-Enllaç. Com que jo havia de tornar a Olesa i donat que era dissabte no tenia cap tren fins ben bé 40 minuts més tard he agafat el R5 direcció L'Hospitalet fins a Martorell-Central, on posteriorment he agafat el tren que anava a Manresa per finalitzar el viatge a Olesa de Montserrat.