29 de juny 2009

Passejant per la T4 un dissabte tarda

Aquest dissabte passat a la tarda vaig agafar el Trambesòs per desplaçar-me des de la zona del Fòrum fins a Arc de Triomf anada i tornada. A la foto el tramvia número 4 a la parada de Marina en un servei a la línia T4 de CiutadellaVila Olímpica a Estació de Sant Adrià.

28 de juny 2009

Visita a l'estació de Fondo L9

Avui hem anat a veure l'estació de Fondo de la flamant nova línia L9 del metro, que es posarà en servei la propera tardor entre Can Zam i Can Peixauet. La veritat és que les noves instal·lacions són força espectaculars, sobretot pel què fa al pou d'ascensors que baixa del nivell vestíbul fins al nivell de les andanes. En diuen la catedral i de fet no els falta raó donades les generoses dimensions d'aquest. Una bateria d'ascensors de gran capacitat baixen els 35 metres de fondària en només 15 segons. També ha estat interessant entrar al túnel pròpiament dit on es situa l'andana amb les mampares de vidre per separar els espais. Finalment el trèbol que ens ha ensenyat el guia de que si teníem sort podríem veure un tren en proves no ha funcionat i només hem vist el túnel buit. La visita en sí és prou interessant, i feta espetacular amb una sèrie de joc de llums i audiovisuals. Un punt molt fosc de la visita: no es permet fer fotos! Per això us en poso una de l'estació de Fondo però de la L1 amb la unitat 6001...

25 de juny 2009

Caçant un 5000 a la L5

La caça d'avui no té res d'especial però aprofitant que havia d'anar a Can Boixeres per motius laborals justament relacionats amb la L5 he fet una foto d'un 5000 a l'únic tram a l'aire lliure que ens queda al metro de Barcelona, ja que no sé si entre Mercat Nou i Santa Eulàlia queda res descobert o ja està tot tapat i la parada de la L11 de Torre Baró-Vallbona també estava al caure de cobrir-la. En fi, esperem que el petit tram de Can Boixeres es mantingui per molts anys!

20 de juny 2009

Les Planes desteulada

Ahir tornant cap a casa vaig fer una breu parada a Les Planes on s'està canviant la teulada de l'andana central. No té res en especial però és curiós de veure si més no, i més en una de les estacions més maques (si no la que més) de la xarxa de FGC.

19 de juny 2009

Túnel número 5 a La Floresta

Ahir a la tarda tornant cap a casa vaig fer una parada a La Floresta per fer una foto que feia temps que tenia ganes de fer i és dels nous desviaments que es van posar dins el túnel de La Floresta ja farà cosa de 2 anys. En concret volia abusar una mica del zoom i fer una foto en què es veiés una 111 enfilant la corba d'entrada al túnel, emulant una magnífica foto que em van passar no fa massa.
Finalment no va ser possible tenir una foto d'una 111 en aquesta posició ja que els dos cops que vaig intentar la foto sempre hi havia una 112 que anava direcció Barcelona que em tapava el tren S5, ja que només hi havia un escàs minut de marge per poder fer la foto bé. No obstant, al final vaig poder una foto que no em desagrada gens, d'un encreuament d'una 111 i una 112 amb el túnel pel mig.

17 de juny 2009

Sant Cugat Vulpalleres a 32ºC

Aquest migdia he tingut la "temerària" idea d'anar a veure les obres de la nova estació de Sant Cugat Vulpalleres de FGC que feia temps que tenia pendent. A més, no hi he anat ni en cotxe ni en renfe, de manera que he baixat a Sant Joan i he anat a peu fins a Sant Cugat passant per la zona d'obres, amb la calorada de quarts de quatre de la tarda.
Les obres de l'estació ja són ben visibles i comencen a prendre forma. S'ha col·locat un tram d'andanes que queden en forma de pont sobre la línia Papiol-Mollet i ja s'està fent l'estructura dels edificis d'accés. També s'han col·locat un total de dos conjunts de dues agulles diagonals a cada costat de la futura estació (és a dir, un total de 8 canvis!) per permetre la circulació en via única al tram de l'estació. Caldrà circular temporalment per una sola via donat que se n'ha de modificar el perfil longitudinal per tal que el tram d'andanes la rasant es situi pràcticament en horitzontal. La línia Papiol-Mollet tot i que passa just per sota no formarà un intercanviador directe que es podria haver resolt amb un sol moviment vertical molt ràpid sinó que caldrà caminar ben bé 400 metres entre les dues estacions. Coses de la mala planificació i coordinació.

L'estació de Sant Cugat Vulpalleres es preveu que entri en servei a finals de l'any 2010.

15 de juny 2009

150 anys de l'arribada del tren a Martorell Can Carreras

Ahir es va celebrar l'arribada del tren a Martorell Can Carreras, és a dir, l'arribada a Martorell creuant el riu Llobregat ja que tres anys abans havia arribat a la vila del Baix Llobregat però a l'altra banda del riu. Per celebrar l'efemèride, l'Associació d'Amics del Ferrocarril de Martorell va organitzar un viatge en un tren històric de l'Asociación Zaragozana de Amigos del Ferrocarril y de los Tranvías (AZAFT). El tren va venir dissabte des de Casetas, on es guarda el material, fins a Martorell per via Lleida i va tornar ahir mateix per via Casp. El tren estava format per una composició molt inèdita de veure a Catalunya com és la locomotora elèctrica 7702 "anglesa", furgó de correus, estafeta de correus, cotxe llit YF, cotxe llit T-2, cotxe restaurant CIWL, 5000 i cotxe saló ZZ-1601.
El tren va sortir passades les 10:30 del matí de Martorell, que vaig caçar minuts després a la sortida del túnel de Castellbisbal en el tram potser més feréstec del curt recorregut que feia la composició fins a Molins de Rei. Un cop va passar el tren vaig anar cap a l'estació on amb un rodalies vaig arribar-me a Molins per veure les maniobres de canvi de posició de la locomotora i fotografiar el tren en aquesta estació. Finalment vaig anar cap a Castellbisbal novament per agafar el cotxe i anar-me'n cap a Martorell, on caçaria el tren que arribava pocs minuts abans de les 12:30 al pont del Llobregat. A la via 3 de Martorell va estar parat fins a les 2, temps que vaig aprofitar per visitar el tren per dins, cotxe a cotxe, mentre es feien els actes de celebració a davant de l'estació.

En fi, un cap de setmana ben carregat de trens històrics entre ahir i avui, tan de bo se'n pugui repetir un altre en el futur!

13 de juny 2009

El Tren dels Llacs

Avui dissabte juntament amb tots els amics del Club Ferroviari de Terrassa hem anat al Tren dels Llacs, recentment posat en servei sota aquesta denominació per part de FGC. La veritat és que tot el viatge és un plaer, amb uns paisatges magnífics amb uns cotxes de compartiments de primera i traccionant la Garrafeta fins a Balaguer i després les dues "Ye-Ye" fins a La Pobla. L'estat de la línia és impecable, excepte als trams de túnel en què no s'ha renovat la via, cosa que permet al tren històric circular a bona velocitat. Està clar que aquest tren és un èxit rotund, en el que la demanda ja supera la oferta. Ens hem de felicitar tots pel ressucitament d'una línia que fins fa ben poc temps estava tocada de mort. Felicitats a FGC pel rellançament de la línia i a ARMF per la preservació de tot el tren històric. Hi tornarem!

08 de juny 2009

Caça a Hospital General força avorrida

Aquesta tarda he anat a prop de l'estació d'Hospital General per posar-me a peu de via a caçar trens, a poder ser força mercants i si hi havia una mica de sort el butaner amb la 253. Al final només he vist un mercaderies circulant direcció nord, dues 447 regulars i una 440R també regular. Tot plegat ben avorridot i sosot.
Per això poso una foto que he fet de camí cap a Hospital General. Es tracta del Baixador de Vallvidrera de FGC, on si sou observadors podreu veure que han canviat els suports de catenària per pòrtics rígids. Té pinta que ho aniran canviant a totes les estacions; la veritat és que prefereixo els suports de cable perquè no tapen tant les fotos però suposo que si els canvien per alguna cosa serà.

07 de juny 2009

De Portbou a La Molina per la Catalunya Nord (i IV)

La darrera etapa de la llarga jornada ferroviària seria fer una ràpida visita a l'estació de Puigcerdà per veure com estaven les obres de renovació de via entre La Molina i la frontera amb l'Alta Cerdanya. A l'estació de la capital de la Cerdanya ja hi havia col·locada la via 1 amb nova travessa monobloc de formigó i s'havien aixecat les altres dues vies de l'estació per renovar-les, avançant a un ritme més ràpid del previst, ja que en principi la línia ha d'estar tallada fins el mes de novembre. De Puigcerdà i abans de tornar cap a casa, vam passar per La Molina on temporalment finalitzen els trens procedents de Barcelona i on els viatgers han d'agafar un bus substitutori. A la zona propera a La Molina ja es veia la via renovada (encara per balastrar i anivellar) amb travessa nova en aquest cas de fusta.

06 de juny 2009

De Portbou a La Molina per la Catalunya Nord (III)

La següent etapa del viatge era seguir la línia de Tren Groc, que enguany celebra el seu centenari (1909-2009). De moment no se sap que estiguin preparant cap esdeveniment concret en especial però sí que s'estan realitzant algunes actuacions en aquesta línia tan encantadora, fantàstica i única dels Països Catalans. Per una banda La Vie du Rail ha editat el llibre "Les Cent Ans du Train Jaune" de Guillaume Pourageaux que vaig poder adquirir al quiosc de l'estació de Perpinyà i que és un llibre molt ben editat i que val molt la pena. I l'altra cosa que s'està realitzant a la línia i que és ben visible és la restauració del mític pont Gisclard, que segons s'informa a Vilafranca de Conflent "recuperarà els seus colors en el seu centenari". Per aquest motiu la circulació està tallada de Vilafranca a Montlluís entre setmana. No obstant, els caps de setmana i festius (i el dilluns 1 de juny era festiu a França), sí que circula per tota la línia completa. Del pont Gisclard en obres vam poder fer-ne una foto en un lloc preciós que il·lustra la foto del bloc.

04 de juny 2009

112 i 111 ja quasi totes amb el nou logo

Avui he fet escala a Hospital General per fer-hi una foto d'una 111 direcció Barcelona en servei S5. En aquest cas i de fet en totes les unitats que he vist duien ja el nou logo de FGC, no n'he vist cap amb l'antic. De fet fins i tot alguns trens de via i obres al COR de Rubí es veien amb el nou logo taronja enganxat. Diria que ja poques unitats queden amb els logos antics, si es que en queda alguna!

03 de juny 2009

De Portbou a La Molina per la Catalunya Nord (II)

De Portbou ens dirigim en cotxe vers la línia d'Elna al Voló, actualment destinada únicament al transport de mercaderies. Primer passem per l'antiga estació de Brullà, per on encara hi passen els trens però cap hi té parada en no tenir la línia servei de viatgers. L'antic edifici de viatgers ha estat reconvertit a una magnífica casa rural que encara conserva l'antiga taquilla i que és regentada per una senyora, la Joaquima, molt amable i que ens va deixar veure tota la casa amb tota llibertat (vegueu www.anciennegare.net). De Brullà vam anar cap al Voló on la cosa ja va estar tan bé; està tota l'estació tancada i no s'hi pot accedir per enlloc, ens van dir que teníem l'accés "interdit" (segur que tot això ho han après del nostre costat dels Pirineus...). La ruta va seguir cap a Perpinyà on segueixen les obres per adaptar l'estació a l'arribada de la línia d'alta velocitat des de Figueres. Com que era festiu poc moviment hi havia, en l'estona que vam estar només vam poder fotografiar un TGV Duplex que estava fent temps per sortir cap a Paris. A més, hi havia vaga de taquillers, de manera que l'estació encara es veia més morta.
Ens dirigim ara de Perpinyà cap a Vilafranca de Conflent, on seguirem la línia ferroviària recentment renovada fent parada a totes les estacions i baixadors per fotografiar-los (tot i que malhauradament sense tren...). Vam parar doncs al Soler, Sant Feliu d'Avall, Millars, Illa de Tet, Vinçà, Marquixanes, Prada de Conflent, Rià i Vilafranca de Conflent. A la foto del bloc d'avui podeu veure l'estació d'Illa de Tet amb els seus característics pòrtics de catenària; és l'única estació entre Perpinyà i Vilafranca amb dues vies i on s'hi poden realitzar encreuaments.

02 de juny 2009

De Portbou a La Molina per la Catalunya Nord (I)

Ahir aprofitant que era festiu a Barcelona vaig anar a fer una volteta ben acompanyat per la Catalunya Nord. La ruta començava a l'estació de Portbou on em faltava caçar els tres trens matinals de llarga distància que hi passen (excepte els Trenhotel de primeríssima hora del matí): el talgo Mare Nostrum de baixada, el Catalan Talgo de pujada cap a Montpellier i l'Estrella Costa Brava. També vam poder veure diversos trens de mercaderies i disfrutar d'allò més amb una cosa que no teníem gens prevista però que ens va fer que ens ho passéssim molt bé.

30 de maig 2009

Tuneladora extensió FGC a Terrassa

Avui el Club Ferroviari de Terrassa ha organitzat una visita a les obres de perllongament dels FGC a la nostra ciutat. Hem tingut una ocasió única de veure el funcionament de les tuneladores accedint a l'obra pel pou d'atac del futur dipòsit de trens de Can Roca, d'una profunditat impressionant. Dels dos túnels de 6,5 metres de diàmetre que formen l'extensió un (el de la via 2) ja és de més de 750 metres de longitud i l'altre és el que es començarà a perforar de forma imminent. És impressionant veure tot el pou d'atac amb la tuneladora i el carro que arrossega darrere, de 120 metres de longitud. També hem tingut ocasió d'accedir uns metres al túnel ja fet entre el dipòsit de trens i l'estació de Can Roca, tal com podeu veure a la foto del bloc.

29 de maig 2009

Fent temps de bon matí a Barcelona Sants

Aquest matí a les 8 havia d'estar molt a prop de l'estació de Sants. Per prevenció he baixat amb força antelació de Terrassa, i he aprofitat per mirar l'ambient de l'estació una estona abans de les 8 del matí. La veritat és que es veu força varietat de material, especialment a les vies d'ample UIC on estem (o almenys jo estic) tan acostumat a veure només Velaros de la sèrie 103. A la via 6 hi havia dos "ànecs" de la sèrie 102 i a la via 5 un Trenhotel. A les vies d'ample ibèric he pogut veure l'incansable Costa Brava (avui amb 4 cotxes) i l'Arco Garcia Lorca. L'estona (i la son matinal) no donava per més!

26 de maig 2009

112 i 111 amb nous logos FGC

Aquest matí m'he endut una sorpresa. Des d'avui (suposo) hi ha unes quantes 112 i algunes 111 que llueixen nous logotips. És el primer cop que es col·loquen logotips diferents en una 112 o 111 i no queda malament del tot, encara que al lateral s'ha enganxat un vinil amb el logo taronja i es nota la resta de l'antic a sota. Per la sensació que dóna en pocs dies totes les 111 i 112 aniran amb el logo nou, així que ja sabeu, a fer fotos amb els logos antics abans que desapareguin!

23 de maig 2009

Una estoneta a Castellbisbal

Ahir a la tarda vaig anar a Castellbisbal una estona a veure què caçava i si per casualitat pescava la 253 que sol remolcar ja alguns trens per Catalunya. Malhauradament la 253 no la vaig veure però sí que en els 45 minuts que vaig estar a l'estació van passar un bon nombre de trens de mercaderies, fins a cinc, tot i que dos d'ells no els vaig poder caçar, així com dues locomotores aïllades (una 311 i una 269).

21 de maig 2009

12' a La Bonanova despullada

Avui he fet escala a l'estació de La Bonanova, agafant un L6 des de Pl.Catalunya fins a aquesta estació. El fet d'haver-hi anat és perquè fa uns dies que han tret el revestiment de rajoletes grogues amb franges blanques i ha quedat l'estació amb el revestiment directe de la paret. Falta per veure què hi faran però el cas és que l'estació presenta un aspecte si més no diferent del que estem acostumats. Per seguir cap a Terrassa he agafat al cap de 12 minuts un S5 fins a Hospital General, on he canviat ja sí al tren de la línia S1.

20 de maig 2009

Renovació de via Manresa-Calaf

Dilluns després d'anar a Sant Sadurní d'Anoia me'n vaig anar cap a l'Alta Anoia a veure la línia Manresa-Lleida i les obres de renovació que s'hi estan duent a terme. La ruta però la vaig començar a Sant Martí Sesgueioles, que encara no havia tingut oportunitat de veure-la amb l'andana i via renovada (sembla ben bé una altra). Després vaig anar cap a Calaf a esperar el tren que arribava a les 17:16 de Lleida i que se'n tornava cap a la Terra Ferma de seguida, ja que no havia d'esperar encreuament amb el que venia de L'Hospitalet, perquè el tram Manresa-Calaf es fa en un bus substitutori que semblava una mica atrotinat. Un sol bus és el que s'encarregava d'assegurar l'enllaç i imagino que sol ser sempre més que suficient.
El tren van informar que sortiria amb demora novament cap a Lleida així que vaig agafar el cotxe i vaig provar d'anar cap a Sant Guim de Freixenet, a veure si arribava abans que el tren (sense fer pas el boig per la carretera!). Gràcies al retard amb el que va sortir de Calaf vaig arribar pels pèls a l'estació de Sant Guim, que tampoc havia vist renovada. Desgraciadament per això, el mes de març es va incendiar l'antic moll cobert de fusta que a més havia d'acollir un centre d'interpretació del ferrocarril. Encara hi havia totes les restes de l'incendi que provocava sensació de tristesa i desolació.

De Sant Guim vaig tornar cap a Calaf per passar de llarg i fer una breu parada a Seguers-Sant Pere Sallavinera, també amb andana renovada, nou refugi i senyalètica però encara sense la via canviada ni aixecada, ple de travesses noves pel voltant. A Aguilar de Segarra vaig veure la nova senyalètica adif i travesses apilades, amb maquinària al costat Manresa que semblava que començava a executar treballs, com podeu veure a la foto del bloc. Finalment, a Rajadell sí que ja és més notòria la renovació, ja que exceptuant el tram de l'estació, ja hi ha l'antiga via aixecada tant direcció Manresa com Calaf. Per cert, que a l'estació encara hi ha el famós transformador d'electricitat que es va transportar per ferrocarril abans del tancament de la línia.