23 d’octubre 2006

Cap de setmana monistrolenc

Ha estat un cap de setmana bastant intens el del 21 i 22 d'octubre de 2006. La setmana passada ens assabentàvem de l'existència de trens especials de reforç (en règim experimental) entre Pl.Espanya i Monistrol-Vila que circulaven sense haver de fer transbordaments. Això ens brindava entre d'altres, poder fer una foto d'una 213 en un lloc poc habitual com és el Pont del Centenari i l'estació de Monistrol-Vila.
Dit i fet, dissabte m'acostava a la zona en cotxe per caçar els dos únics trens que fan el recorregut durant el matí. El primer d'ells (que surt a les 10:08 de Barcelona) el fotografiava des de la carretera de Monistrol a Montserrat amb el zoom de la càmera al màxim. El tren arribaria a Monistrol-Vila una hora més tard i tornaria de buit cap a Monistrol de M. on s'estacionaria a la via 3 a l'espera de retornar de buit cap al dipòsit de Martorell. El següent tren especial el caçaria des d'uns polígons industrials que permeten tenir una bona vista del tren amb la muntanya de Montserrat com a teló de fons.
Diumenge seria un gran dia ja que hi havia un viatge especial amb cotxes de fusta remolcats per la Patxanga 304 entre Pl.Espanya i Martorell i per la Monistrol 209 entre Martorell i Monistrol de M. Tot començava agafant el tren de la renfe a Terrassa a les 7:37 per anar fins a Arc de Triomf on canviaríem a un tren de la L1 després d'uns minuts d'espera. Arribàvem a Pl.Espanya entre dos i tres quarts de nou amb la intenció de veure arribar la Patxanga des de Martorell i observar les maniobres al túnel però ens trobem que la màquina havia baixat més d'hora i ja estava tot fet. Només calia recular per entrar a la via 3 de l'estació barcelonina.
A les 9:15 sortíem de Barcelona restant al balconet del cotxe de cua (tot i que anant amb molta cura de no provocar cap mena d'incident). L'experiència de viatjar en el balconet de cua observant com es deixa enrera el túnel urbà entre Pl.Espanya i Sant Boi és una mena de mescla explosiva entre impressionant i "orgàsmica". El soroll que fa el tren entre Pl.Espanya i Sant Josep (degut a la via en placa) és tal que no podem ni parlar amb altra gent que teníem al costat. Però val molt la pena... No cal dir la cara que posaven els viatgers a les estacions que estaven esperant un tren regular. La resta del trajecte fins a Martorell en el balconet també ha estat d'allò més interessant observant tot el traçat minuciosament i saludant a la gent dels voltants de la via, estranyats de veure un tren tan antic.
L'arribada a Martorell es produeix al voltant de les 10:10, ja que a Quatre Camins ens vam haver d'esperar uns minuts per tenir lliure el pas pel tram de via única a Pallejà. Ara tocava canvi de locomotora: l'elèctrica anava a descansar mentre que la Monistrol 209 prenia el relleu. De nou al tren i, afortunadament de nou al balconet de cua, seguim viatge cap a Monistrol al bonic ritme de tren de vapor. A Olesa ens desvien a la via 3 per fer encreuament amb el tren regular de la línia R5 que anava a Barcelona i també perquè ens avancés per la via 5 el tren especial comentat abans Pl.Espanya - Monistrol-Vila. Seguim viatge i aviat encararem el tram més abrupte del trajecte amb els túnels de La Puda on el vapor ens impregna fortament (però gustosament). Arribem a Monistrol de Montserrat i disposem d'una hora molt llarga abans no iniciem el viatge de tornada. Així que aprofitem per veure les operacions de càrrega d'aigua de la locomotora i també la maniobra de canvi de posicionament de la màquina.
Per fer temps, i gaudir una mica més, anem fins a Monistrol-Vila en la 213 especial que de Barcelona on hi estem uns pocs minuts abans que un Stadler que ve de Montserrat ens retorni cap a Monistrol. Cal constatar la gran afluència de públic disposat a pujar amb el Cremallera, cosa que fa que fins i tot hagin de tancar el pas (formant-se cues d'espera abans de les barreres tarifàries) degut a que el comboi ja està complet. Tornem cap a Monistrol de M. força amples i després de veure com marxa la 213 del servei especial Pl.Espanya - Monistrol-Vila observem l'encreuament dels trens regulars i a continuació sortim amb el tren de vapor cap a Martorell amb una bonica banda sonora per part de la locomotora digna de recordar.
A Martorell-Enllaç baixem del tren històric i esperem una 213 reservada exclusivament per als viatgers del tren especial per baixar fins a Pl.Espanya en un viatge directe, sense parades comercials, i alguna que altra sorpresa per a gaudi dels passatgers. El viatge en FGC acaba però la jornada ferroviària segueix.
Un cop dinats, anem a Barcelona Sants amb intenció d'agafar un R1 fins a Sant Adrià de Besòs. Per megafonia s'anuncia que els viatgers que vagin a l'aeroport, Gavà o Castelldefels hauran d'anar en autobús perquè la línia de El Prat està tallada altre cop per conseqüències de les obres de la LAV. Per sort la R1 de moment no es veu afectada i anem fins a Sant Adrià on canviem al tramvia que ens duria fins a Glòries i amb transbordament a la T5 aniríem fins a Besòs. D'aquí tornem cap a Glòries i després en metro de la L1 (després d'estar la línia aturada uns 5 minuts) anem fins a Fabra i Puig per agafar un tren de la R3 fins a Les Franqueses. Els trens no anaven a l'hora i fins i tot els R7 iniciaven recorregut cap a Rubí i Sant Cugat a Montcada-Bifurcació... Finalment el R3 que va a Vic passa amb uns 15 minuts de retard i arribo a Les Franqueses amb el mateix retard (aproximadament). Es constata la necessitat urgent d'una doble via o provisionalment de més llocs per fer encreuaments ja que l'espera d'un tren a Parets del Vallès ens fa perdre molt temps.
En definitiva, un cap de setmana molt complet i amb una foto per destacar difícil de triar però la Patxanga 304 a Pl.Espanya és un bon reclam.

3 comentaris:

Víctor Xaubet ha dit...

A mi m'agradaria saber com t'enteres de tots el viatges especials. Jo no he vist mai propaganda per enlloc i m'agradaria moolt fer un viatge així. D'altra banda perquè el van fer aquest viatge? Què commemoraven?

Bernat Borràs ha dit...

Víctor, simplement et recomanaria que miressis sovint el Fòrum del Transport Català (on et pots registrar gratuïtament). A l'apartat de Trobades i Esdeveniments solem posar totes aquestes coses i més.

El viatge es va fer sense cap motiu especial. Simplement és l'Associació d'Amics del Ferrocarril de Barcelona que un cop l'any organitza una sortida per la línia Llobregat-Anoia.

Víctor Xaubet ha dit...

Ja ho miro, gràcies, li faré mirades més sovint.