11 de març 2007

Arqueologia ferroviària per l'antic cremallera de Montserrat

Avui hem fet una petita excursió per l'antic traçat del cremallera entre Monistrol Nord (Castellbell i el Vilar d'adif) i Monistrol-Central (Monistrol de M. FGC). Hem pogut veure bona part de l'antiga línia del cremallera montserratí, en el tram no recuperat d'aquesta línia. Una de les joies del dia ha estat trobar en l'antic pas a nivell de la carretera de Rellinars un petit tram de via del cremallera que encara treia el cap per sota l'asfalt. El recorregut és encisador i realment per uns moments es podia evocar què devien sentir aquells viatgers circulant per allí amb el tren de vapor. Una sensació única que ja difícilment es podrà repetir, tot i que la recuperació d'aquest tram de línia tampoc és impossible, conservant-se la major part de l'esplanada en bones condicions. Un cop hem arribat a Monistrol de Montserrat, hem aprofitat per pujar fins a dalt amb el reestrenat d'avui mateix cremallera, després d'estar dos mesos tancat a causa de la forta esllavissada del passat 2 de gener. El viatge ha transcorregut sense incidències però fred i lluny d'aquells trens de vapor que anteriorment havien pujat per la muntanya. Qui sap si algun dia FGC tornarà posar-ne en circulació com a tren turístic; realment seria un pol d'atracció important, no només per als aficionats al ferrocarril sinó per a un nombrós públic que veuria d'alguna manera renéixer l'antic cremallera.

3 comentaris:

Anònim ha dit...

Bonic 'post', però sens dubte... arriba en un dia per recordar... 11-M

Anònim ha dit...

No tindràs fotos de l'estació de Castellbell cremada?

Moltes gràcies!

Anònim ha dit...

Quina sorpresa aquest post! Tinc un especial amor al Cremallera de Montserrat perquè me'l vaig patejar des de Monistrol fins a dalt del monestir a l'abril del 1998, quan encara era un traçat abandonat com tants altres. Aleshores feia 1r de Periodisme a la UAB i vaig convéncer un amic perquè el tema del reportatge que havíem de fer a classe fóra sobre el Cremallera. Una jornada molt interessant, aquella! Aquell dia jo vaig trobar un altre element "arqueològic": la fita del km 6,5 del traçat, feta amb un tros de carril encaixat a dins del mateix talús pedregós, amb la llegenda en color blanc. Supose que ara haurà desaparegut.

D'altra banda, no crec que haguera costat gaire acabar de recuperar el Cremallera des de Monistrol fins a l'estació de Castellbell, recuperant de pas el pont sobre el Llobregat. Hauria estat una forma d'acabar de fer un bon treball.

Per últim, ja que estem, aprofite per a dir-te que no és la primera volta que em passe per aquest "diari ferroviari", i que em sembla força curiós. Felicitats per ell!

Salutacions des d'Alacant.