28 d’agost 2007

Viatge a Irlanda (última part). Escapada a Belfast

El diumenge 12 d'agost vam aprofitar el dia per anar a visitar Belfast, a Irlanda del Nord, territori que segueix en mans del Regne Unit tot i que no tingui massa sentit. Vam agafar el tren a Dublin Connolly aprofitant una oferta en la qual si compraves el bitllet a través d'internet et costava només 18 euros per persona anar i tornar quan potser habitualment en podia costar més de 40 o 50 (!). El tren que vam agafar era anomenat Enterprise i de fet és internacional. Era un conjunt de 8 cotxes remolcats per una locomotora dièsel i un cotxe pilot a l'altre extrem, realitzant serveis "push-pull" que aquí sembla que tant odia renfe operadora... L'interior de l'Enterprise recordava l'Euromed d'alguna manera. El tren té la peculiaritat que quatre dels 8 cotxes disposen de seients amb reserva prèvia mentre que els altres és "campi qui pugui". Nosaltres teníem ja els seients agafats, en concret al cotxe D. Destacar que el tren disposa d'un mapa de la línia Dublin-Belfast amb leds que van canviant de color a mesura que anàvem parant a les estacions pertinents.
Sortint de Dublin Connolly recorrem la mateixa línia que ja havíem fet amb el DART el dia anterior fins a Howth Junction. A Malahide acaba el servei del DART i també la catenària; no així la doble via que és continuada fins a Belfast. A Drogheda, després de passar per la seva bonica estació en corba circulem per sobre un espectacular pont metàl·lic sobre un riu; just el tram d'aquest pont és de via única. El tren para a Dundalk, darrera estació de la República d'Irlanda i fins on arriben els serveis Commuter de Dublin. Entrem en territori del Regne Unit i ara els trens amb el que ens creuem ja no són d'Iarnród Éireann sinó dels Northern Ireland Railways, de Translink. Destaca que les senyalitzacions de les estacions ja no estan en bilingüe gaèl·lic-anglès sinó que només estan en anglès. La línia disposa de molt pocs passos a nivell i la majoria són a Irlanda del Nord. Parem a Newry i Portadown abans d'arribar a Belfast Central.

L'estació de Belfast Central em va decepcionar força. No sé perquè m'havia imaginat una estació terme tipus anglès, com una Victoria Station en petit per dir-ho així. Però resulta que és una sosa estació passant amb només 4 vies i dues andanes centrals, situada en una molt pronunciada corba. L'edifici de viatgers està situat sobre les vies i és molt modern, massa tipus "aeroport" on no et deixen passar a les andanes sense bitllet i des d'on ni es veuen els trens. El control d'accés es realitza de manera manual, amb agents que obren unes portes baixes i van mirant els bitllets. A l'andana hi ha un cap d'estació on disposa de l'enclavament de l'estació controlat per un PC.

Durant l'estada a Belfast vam poder veure alguns trens dels NI per la ciutat; la majoria d'ells són molt moderns, tal com podeu veure a la foto del bloc.

I fins aquí les meves experiències ferroviàries a Irlanda. Algun dia espero engegar "trenscat internacional" per poder posar reportatges fotogràfics de trens de fora de Catalunya, com per exemple els viatges que he fet a França, Irlanda, Euskadi o Madrid. Qüestió de paciència i posar-s'hi!

Cap comentari: