21 d’octubre 2007

BML nou túnel Pallejà i varietat de trens a Castellbisbal

Avui he anat a veure la nova estació i variant subterrània de Pallejà. Tot just ahir dissabte dia 20 es va posar en servei, tot i que com tots sabeu va coincidir amb els problemes amb el túnel a Gornal, havent de tallar la línia entre L'Hospitalet i EuropaFira quedant una única unitat 213 fins a Pl.Espanya per poder anar fent llançadores.
El cas és que per anar a veure la nova estació de Pallejà, i el bloqueig manual local que es feia de Can Ros a El Palau ja que encara no hi havia la senyalització en funcionament, vaig anar primer a Quatre Camins amb el cotxe. Allí els trens circulaven només per la via 4, havent-hi un tren cada 30 minuts de les línies R5 i R6 que excepcionalment paraven a totes les estacions. Els S8 quedaven limitats a Can Ros com a serveis S33. A destacar de Quatre Camins els senyals de parada absoluta situats a les vies 1 i 3 donat que encara s'estaven fent les obres de connexió de la via 1 amb la variant pel túnel a la boca sud d'aquest.

Finalment pugem a un R6 que ens durà a Pallejà, després d'anar fins a Sant Andreu de la Barca i canviar de tren per tornar enrera. La nova estació de Pallejà crec que és la més maca que s'ha fet darrerament de les subterrànies. Possiblement hi ajudi el fet que no deixa de ser al tram de l'estació en sí un cobriment aprofitant el desnivell existent de manera que s'han fet uns finestrals que permeten que entri llum natural a l'estació. De fet les vies es situen al mateix nivell que la part baixa de la població, el nivell de l'antiga N-II. Disposa de dos accessos, un pel costat de l'església dotat d'escala mecànica i ascensor i un altre pel carrer Barcelona situat al mateix nivell de l'andana. Disposa d'un amplíssim pas soterrat entre andanes amb escalinat i ascensor. Tota l'estació està recoberta per uns plafons blancs amb diverses imatges històriques de l'estació antiga de Pallejà quan era a la superfície en blanc i negre. El cap de setmana ja s'ha circulat per les dues vies, tot i que el cap d'estació donava la sortida amb banderí i xiulet donat que els senyals no funcionaven i es circulava en BML. L'únic tram que quedava en via única era entre Pallejà i Can Ros.

De Pallejà tornem cap a Can Ros, on podem veure també com el cap d'estació dóna la sortida als trens que van cap al nord amb banderí i xiulet, en ser el punt on comença el bloqueig telefònic. Tornarem a parar a Pallejà per seguir fins a El Palau, on també es donava la sortida als trens descendents en aquest cas mitjançant banderí i xiulet.

Un cop de nou a Quatre Camins, agafem el cotxe i fem fotos a les obres d'instal·lació de catenària a la boca sud del túnel per connectar amb la via existent.

Ara fem canvi de terç per anar a Castellbisbal a caçar trens inusuals per aquesta línia donat el tall total de la línia a Bellvitge a causa de les presses amb les obres de la LAV. Veiem tot tipus de trens, des de les habituals 447 fins a un mercaderies, a més de trens de mitjana distància servits per 470 i 448 i trens de llarga distància com el Talgo Garcia Lorca, un Euromed, un parell d'Alvia (un d'ells en doble, tal com podeu veure a la foto) i el talgo Mare Nostrum. Demà sembla que limitaran els trens de mitjana distància a Sant Vicenç de Calders i molts dels de llarg recorregut a Tarragona... ja veurem com anirà tot plegat però queda clar que entre aquest tall i el de FGC la mobilitat la setmana que ve a l'àrea de Barcelona pot ser caòtica.