13 de maig 2008

Baixada a peu de Núria a Queralbs

Ahir vam fer una baixada a peu de Núria a Queralbs per començar-nos a acomiadar ja de manera definitiva de l'antic traçat que desapareixerà a finals d'aquest any amb l'entrada en servei del túnel del Roc del Dui. Aquesta obra és necessària per evitar el risc d'esllavissades de roques que poden posar en perill el cremallera però per contra es perdrà la part més espectacular del recorregut, on el tren circula literalment penjat per una de les parets de les muntanyes.
El dia va començar a Ribes-Enllaç on vam agafar un dels automotors Beh, ja tots ells pintats amb els nou esquema de colors i reformats (excepte l'A8 que s'està reformant i no està a la línia). Vam sortir de la via 2, ja que a la via 1 hi havia l'A11 esperant circular. A Queralbs vam creuar amb l'A10 i vam arribar a Núria a les 10 del matí. A Núria hi havia els dos "Sport Wagen" ex-Furka Oberalp a la via 3 estacionats, amb un rètol que posava "Fora de Servei". És curiós veure aquells cotxes suïssos pintats encara amb els colors originals a l'estació de muntanya, que teòricament hi són per a evacuació, tot i que de fet no estan acoblats a cap locomotora. El cas és que ningú sap ben bé el motiu de tenir aquests cotxes.

Volíem iniciar el descens a peu però el dia pintava una mica magre. A Núria estàvem només a 3ºC i queia neu granulada. Finalment, després de fer un bon esmorzar al bar Finestrelles vam decidir-nos a baixar, ja que també semblava que la precipitació afluixava. El Camí Vell de Núria estava marcat com a apte per a la circulació però amb precaució, ja que algunes pedres podien relliscar una mica perquè estaven mullades. A les 11 del matí iniciaríem el recorregut i fins les 4 passades no arribaríem a Queralbs, però el cas és que es tractava d'una baixada tranquil·la en la qual faríem parades a diversos punts per fotografiar els cremalleres, sota un temps totalment canviant: pluja, sol, núvols,... Vam parar a la zona del Poste Tort, Pla de Sallent, Fontalba, el túnel del Navarro i la corba dels nínxols.

Finalment, vam agafar el cremallera de les 17:12 des de Queralbs fins a Ribes-Enllaç, on vam tenir la darrera sorpresa del dia ja que hi havia el furgó K53 estacionat a la via 2 i l'automotor amb el que baixàvem l'acoblaria i se l'enduria a Ribes-Vila.

7 comentaris:

mr.pickwick ha dit...

El més espectacular es que nevi a Núria en ple mes de maig.

Joaquim ha dit...

Ja és a punt d'obrir el nóu túnel? Que'm dius!! Haurem d'acomiadar-nos doncs. El 2005 vaig fer amb uns amics la pujada a peu a Núria des del meteix Ribes (mítica la imatge que has capturat, amb el pont de pedra allà petitet a la cantonada de la foto). Haurem de tornar a anar-hi doncs, i dir adéu al traçat. Per cert que dóna por la quantitat de roca que hi ha adalt i pot caure en qualsevol moment.
Salutacions,

Adrian Gonzalez ha dit...

volem mes actalitzacions

Víctor Xaubet ha dit...

Quan obriran el nou tunel?

Anònim ha dit...

mr.pickwick,en una excursio que vaig fer a nuria mitjans maig de 1994, va caure una molt bona nevada, i a primers d´octubre del 2005 tambe, llastima que em van robar la camera de fotos a barna.
david, dénia

Anònim ha dit...

Sóc un estudiant de Batxillerat i estic fent el Treball de Recerca del cremallera, per aixó tinc informació de primera mà. Els vagons "Sport Wagen" ex-Furka Oberalp són a Núria perquè a Ribes els van grafitejar, i serviràn per apartar definitivament els antics cotxes de pasatgers. Espero que la informació serveixi.
Marc

Bernat Borràs ha dit...

Gràcies per totes les aportacions a tothom. El nou túnel se suposa que es posarà en servei al desembre de 2008, quan es reobre habitualment la línia per a la temporada d'hivern.