07 de juny 2008

Allà a Mataró, n'hi havia un tramvia...

El tramvia de Mataró a Argentona va existir del 1928 al 1965 i unia l'estació de RENFE de Mataró amb la població veïna passant pel centre de la capital del Maresme. La línia va adquirir una popularitat tan gran que fins i tot s'ha fet més que coneguda la cançó de:

"Allà a Mataró n'hi havia un tramvia
que n'és de cartró i va per la via.
Tralarà, la, la, carai quin tramvia.
Tralarà, la, la, que bé que s'hi va.
El primer vagó se'n surt de la via
i a prendre un bermut la gent i el tramvia.
Tralarà, la, la, carai quin tramvia.
Tralarà, la, la, que bé que s'hi va.
El segon vagó se'n surt de la ruta
per què el conductor n'és fill de Calcuta.
Tralarà, la, la, carai quin tramvia.
Tralarà, la, la, que bé que s'hi va"

Realment hi havia altres versions més pujadetes de to, però és curiós que un tramvia que ara ja fa 43 anys que va desaparèixer encara romangui en l'imaginari popular. Del tramvia no en queda res pel què fa al traçat que seguia, si bé de vehicles se'n conserven diversos. Aprofitant que avui havia d'anar a fer un extens treball de camp a Mataró, he aprofitat per fer fotos al tramvia que hi ha exposat a la plaça Granollers de Mataró (el número 3) i el que hi ha a Argentona (el número 2). El tramvia que hi ha Argentona es manté en un estat impecable gràcies als esforços de l'Associació d'Amics del Tramvia d'Argentona que a més avui s'ha donat la casualitat que han muntat el circuit portàtil a la plaça Nova, justa al costat del tramvia real preservat, donant lloc a la imatge tan curiosa que il·lustra el bloc.

3 comentaris:

Víctor Xaubet ha dit...

Gràcies Bernat per la foto i per donar a conèixer el nostre tramvia. A la primera linia on dius que unia l'estació de Mataró amb la població veïna, hauries d'afegir que es tracta d'Argentona. A més, servia als rics de Mataró per pujar fins a les torres del barri de Cerdanyola, i als pobres d'aquest barri baixar fins a Mataró.
De les seves restes, podriem utilitzar l'expressió revolucionària "sota l'asfalt encara hi ha les vies. I es poden veure si vas per l'antiga carretera d'Argentona en un tros on hi ha una grans plataners, allà encara es veuen.
També es conserva l'estructura del número 1 conegut com El gros, perquè era més ample. Aquesta està al museu del transport allà a Berga. Algú a Mataró el volia recuperar per fer un tren turístic pel passeig marítim però ningú a l'Ajuntament ha fet cas d'això.

Eloi [entfe001] ha dit...

Ostres! Sí que està ben resguardat ara el tramvia d'Argentona, i no com fa uns anys que feia pena veure'l... Del que sembla no quedar ni rastre és del "tres en ratlla" de peçes triangulars estil "ruleta de la fortuna".

M'hi hauré de tornar a passar.

RobertValls ha dit...

Mataró tiene una história desconocida y un increíble patrimonio. Enhorabuena por el post.