21 d’agost 2008

London 2008. Excursió en tren a Cambridge

El dilluns 11 d'agost vam fer una excursió a la universitària ciutat de Cambridge. Com és natural el trajecte de Londres a Cambridge el vam fer a bord d'un tren, de la companyia First Capital Connect, partint de la via 9 de London-King's Cross (l'estació del Harry Potter, amb la famosa andana 9 i 3/4). El tren era una unitat elèctrica de 4 cotxes amb presa de corrent mitjançant catenària aèria de la sèrie 365000 (suposo que la sèrie s'anomena així!). El tren parava a algunes estacions entre Londres i Cambridge, separades 93 km. Malgrat això, el tren només trigava 1 hora i 1 minut a cobrir el trajecte. I és que des de Londres fins a Stevenage (a 44 km de la capital britànica) hi ha quatre vies; per dues d'aquestes hi circulen els trens amb parada a totes les estacions i per les altres dues els trens directes, que avancen els lents (que diferent dels voltants de Barcelona oi?). A més, els trens un cop es fiquen a les vies directes corren a una velocitat molt alta que no sabria calcular però que pot ser ben bé de 140-160 km/h sostinguts. Hi ha molts túnels al tram de 4 vies fins a Stevenage, on a cadascun dels túnels hi ha dues vies i són força estrets, provocant algunes molèsties a les oïdes. Les connexions entre les vies ràpides i lentes s'efectuen mitjançant agulles d'alta velocitat, on els trens poden passar a una velocitat força elevada per via desviada. Afegir que a la línia no hi ha pràcticament cap pas a nivell, si bé com és evident no hi ha cap tram soterrat; el tren no molesta enlloc.
Un cop a Cambridge, crida l'atenció l'estranya disposició de l'estació. Disposa d'una sola via passant amb andana, adossada a l'edifici de viatgers que és la que podeu veure a la foto del bloc. A més d'aquesta via, hi ha quatre vies mortes més, dues al costat nord de l'edifici de viatgers i dues al costat sud. L'andana passant està dividida en dos sectors, i els trens avancen per la via adjacent utilitzant una agulla "bretelle". Realment és una disposició de vies curiosa perquè llavors ens trobem amb cinc vies més passants però cap amb andana; potser és una manera d'evitar-se construir passos elevats/subterranis per creuar les vies.
La tornada de Cambridge la vam fer amb el mateix tipus de tren que a l'anada fins a London King's Cross, si bé aquest cop el tren era directe i va devorar els 93km en només 45 minuts! això vol dir una velocitat mitjana de 125 km/h, impensable al nostre país a no ser que siguin trens "de luxe" tipus AVE, Euromed o derivats... El tren que vam anar nosaltres era un "simple" automotor que podríem dir aquí de servei regional. En fi, suposo que tota comparació és odiosa.
Per cert, no té res a veure amb l'anterior ni amb trens però voldria solidaritzar-me i donar el meu més sentit condol als familiars de les víctimes del terrible accident aeri de l'aeroport de Madrid-Barajas. Justament demà (dia 21) vaig a Madrid amb el meu pare en AVE i espero fer un bon reportatge fotogràfic dels ferrocarrils d'allí malgrat la trista notícia que hem conegut aquesta tarda.

4 comentaris:

greips ha dit...

La xarxa de trens britànica és ben curiosa... per una banda existeixen els trens "borreguerus" incomodes i "extranys" (n'he vist de ben curiosos) que poden tardar un temps exasperant per recórrer relativament poca distància (p.e. london-dover) i per altra et trobes amb els trens ràpids (els de la first ho acostumen a ser) molt còmodes i on el mínim retard és automàticament comunicat per megafonia. A més, les diferents companyies que operen el territori comparteixen andanes, vies, estacions i bitllets de forma que pots començar el trajecte amb una companyia i acabar-lo amb una altra després de fer transbord.

No fa massa els anglesos estaven preocupats pq el temps en recórrer la mateixa distància en moltes ocasions havia augmentat degut a la manca de manteniment a les vies (es va privatitzar el transport, però no la infraestructura). Van començar aleshores a fer un manteniment integral per tal de poder fer circular trens a una velocitat de 200-250km/h, impensable amb les vies existents.

Ah! i el q més em va sobtar a mi fou el preu del bitllets: caríssim comparat amb el mateix trajecte en bus.

Anònim ha dit...

Esta molt bé la xarxa inglesa perquè hi han 4 vies: 2 per rodalies y les altres 2 son pels trens directes.
¿Has vist películes de Harry Potter?
A mi m'agraden.

ferry1ac1 ha dit...

Em sembla que el que comenta en greips és erroni ja que en un primer moment es va privatitzar tot. recordo a les notícies que quan hi havia ccidents de tren al Regne Unit les accions de l'empresa de la infrastructura pujaven i el servei era pèssim. La van renacionalitzar i ara és quan està millornat el panorma.

El que havia sentit a dir per alguns anglesos és que el preu dels bitllets s'ha disparat molt, és cert?

ferry1ac1 ha dit...

Per cert mireu el video de l'estació de Cambridge al youtube:

http://www.youtube.com/watch?v=k0m6Q7dVYK8