12 de febrer 2008

Primer dia laborable metros comarcals

Ahir, primer dilluns dels metros comarcals, vaig anar a estrenar-los. En primer lloc un cop vaig plegar de la feina vaig passar per Sants per veure si hi caçava algun Velaro o bé el "pato" experimental d'adif, anomenat Sèneca. Desgraciadament a les vies d'ample UIC només hi havia el Talgo BT (o XXI) però a la via 9 de Sants hi havia el talgo a Lorca, quan habitualment surt de la via 11, ja que per accedir-hi es passa pels "controls de seguretat".
De Sants vaig anar a Martorell en renfe, on vaig canviar de tren a tota velocitat i sense saber ben bé on anar a fer fotos per agafar un R6 Barcelona-Igualada. La meva primera idea era anar a Capellades per fer fotos dels nous encreuaments que s'hi realitzen però vaig pensar que era molt just (la llum a la tarda dura poc...). Així doncs, finalment vaig baixar a Masquefa on ara ja de manera normal i habitual es realitzen encreuaments un cop cada hora entre un R6 Barcelona-Igualada i un R6 Igualada-Martorell. Especifico els trajectes dels trens ja que no sé perquè no s'han recuperat les nomenclatures R50 i R60 per als metros comarcals, que crec que clarificarien les coses als usuaris.

Després d'una curta espera de 20 minuts vaig agafar un R6 Igualada-Barcelona amb el qual vaig tornar a baixar a Martorell-Central. Durant el trajecte vam creuar amb un R6 Martorell-Igualada a Sant Esteve Sesrovires, el qual vam haver d'esperar una bona estona. Comentar que el maquinista tanca portes quan el tren amb el que ha de creuar és a punt d'entrar a l'estació per així un cop es canviin les agulles (que ho fan bastant ràpidament) poder sortir de seguida. De fet, ara els trens s'encreuen durant la major part del dia tant a Sant Esteve com a Masquefa, Piera, Capellades i Vilanova del Camí si bé no en totes les ocasions es realitzen encreuaments. En tots els casos, primer entra a l'estació el tren procedent d'Igualada de manera que el que ve de Martorell/Barcelona sovint s'ha d'esperar fora de l'estació una estona. No cal dir que ahir se sentien comentaris al tren respecte l'increment de temps de viatge per als R5 i R6 i que si es podria haver fet d'una altra manera... suposo que tot no pot ser o més velocitat o més freqüència, a no ser que s'ampliessin notablement les instal·lacions actuals.

A Martorell-Central, un cop vaig baixar del R6 Igualada-Barcelona, va arribar ben aviat un R5 Manresa-Martorell, que va ser el primer tren que vaig veure entrant a la cua de maniobres de Martorell-Central i que de fet ahir per primer cop s'utilitzava en servei habitual tal com il·lustra la foto del bloc. De Martorell-Central en un R5 vaig anar fins a Can Ros, parant a totes les estacions excepte Martorell-Vila. A Can Ros vaig fer algunes fotos, on volia captar tant els R5 i R6 que ara hi paren com els S33 que ara també circulen durant tot el dia. De Can Ros vaig anar a Sant Vicenç dels Horts, on esperaria el tren Autometro pujant de buit del Port cap a la Seat, si bé ja eren vora tres quarts de 7 de la tarda i la claror ja no deixava fer fotos; vaig fer un vídeo que properament pujaré al youtube. De regal, just 5 minuts abans que passés l'Autometro va passar el tren de potassa cap al port a tota velocitat, així que ja veieu que es concentra en unes hores molt concretes el moviment de trens de mercaderies.

La darrera etapa del viatge seria Sant Vicenç del Horts-Olesa, si bé vaig fer una parada a Pallejà ja que vaig agafar un S8 servit per la 211.01 i volia fer-li una foto a la nova estació subterrània. Comentar que amb el R5 Barcelona-Manresa que vaig agafar a Pallejà (fins ara això no era possible), vam creuar amb el tren saler de la Solvay sortint d'Enllaç, així com també amb un S4 Olesa-Barcelona. Tot plegat va fer que arribessim amb 5 minuts de retard a Olesa i no pugués fer la foto del nou R5 Manresa-Martorell, que ja sortia, en aquesta estació que creua dinàmicament amb amb el R5 Barcelona-Manresa al tram de doble via entre Olesa i la KAO. S'hi haurà de tornar a anar!

3 comentaris:

Anònim ha dit...

crec que a FGC s'haurien de centrar en fer els viatges més curts i no tant en reduïr freqüències. De fet amb viatges més ràpids no calen més trens, en canvi si van augmentant la freqüència al final trigarem més temps per fer el mateix trajecte. Resum menys metros i més velocitat.

Anònim ha dit...

Bernat. Crec que tal com diu el primer comentari, i jo ja els he dit a FGC, sense obtenir resposta, s´hauria de pressionar per tornar a tenir alguns semidirectes cada hora de Manresa i Igualada perquè crec que aquest horaris son totalment inútils per la gent d'aquelles comarques, com jo agafo alguna vegada, perque tardar 1:28 per fer el trajecte invalida totalment la seva utilitat. Valdria mes menys trens amb més vagons i més ràpids. M'agradaria que tu que coneixes el món dels trens (jo solsament soc un petit afeccionat) poguessis fer correr la queixa. Salutacions

Anònim ha dit...

Bernat; ja veus que la gent de la Catalunya interior comencen a donar-se compta del "rotlle" de l'horari. Potser algú de FGC podria donar alguna explicació per a aquesta deixadessa vers el Bages i l'Anoia.
Ja se sap que son pocs vots però.....
Va ésser un plaer coneixe't a Valls.
Fins aviat.